Universal vs TikTok - konflikt, który wstrząśnie światem muzyki

kategorie: USA, Świat, Hip-Hop/Rap, News, Pop, Rock
dodano: 2024-01-31 22:31 przez: Redakcja (komentarze: 4)

Tak gwałtownych ruchów na takim szczeblu nie mieliśmy dawno. Universal ogłosił, że wycofuję swoją muzykę z TikToka, a obie korporacje przerzucają się też oskarżeniami w ostrych oświadczeniach.

Universal Music Group to największa wytwórnia na świecie, gromadząca pod sobą takie labele jak Def Jam, Cash Money, Quality Control, Motown, Blue Note i wiele innych. Ich katalog obejmuje dorobek takich artystów jak Eminem, Drake, Nicki Minaj, Kendrick Lamar, The Weeknd, ale też Taylor Swift czy Billie Eilish. Od dzisiaj muzyka ich wszystkich znika z dźwięków TikToka. Decyzja jest globalna, dotyczy też więc Polski - a tu na kontraktach z Universal Music Polska i Def Jam Recordings Poland są m.in. Sobel, Young Igi, Rusina, Miły ATZ, Ero JWP czy Włodi. Przypomnijmy, że w ostatnich latach TikTok był (i jest) kluczową platformą promocji dla artystów, przyczyniając się do sukcesu wielu utworów.

Universal oskarża TikToka o brak odpowiedniego docenienia twórczości artystów, TikTok oskarża Universal o chciwość i działanie na szkodę artystów.

Oto krótki komentarz redaktora naczelnego Popkillera, Mateusza Natali, pod nim prezentujemy oświadczenia obu stron:

"Universal vs TikTok - starcie jak Batman vs Superman. Dwóch gigantów, gdzie na logikę ciężko przewidzieć kto okaże się silniejszy i mający więcej pól nacisku.
Największy label świata, którego katalog zajmuje kolosalną część całej muzyki rozrywkowej i którego muzyka stanowi dużą część bazy, na jakiej operują (operowali?) za darmo użytkownicy TikToka.
Po drugiej stronie - ogromny serwis, generujący artystom potężną darmową promocję i virale, przekładające się dalej na zysk na innych płaszczyznach (od streamingów po całościową pozycję na rynku).
Nie ma tu tak czytelnej powierzchni reklamy oraz przychodu idącego bezpośrednio z muzyki jak na Spotify czy YouTube. A równocześnie filmy tworzone w oparciu o muzykę budują też ruch i wyniki samego TikToka.
Szczerze to mimo tylu lat w branży nie umiem jednoznacznie wyważyć kto zyskuje/traci więcej i kto będzie miał tu mocniejszą pozycję do przeważenia szali na swoją stronę. Bez względu na to - ten konflikt może poprzestawiać figury na całej planszy globalnego rynku muzycznego."

List Otwarty Universal Music Group:

"Nasza podstawowa misja jest prosta: pomagać naszym artystom i autorom piosenek w osiągnięciu ich największego potencjału twórczego i komercyjnego. Aby osiągnąć te cele, nasze zespoły wykorzystują swoją wiedzę i pasję do zawierania umów z partnerami na całym świecie, partnerami, którzy poważnie traktują swoje obowiązki w zakresie sprawiedliwego wynagradzania naszych artystów i autorów piosenek oraz traktują doświadczenia użytkowników z szacunkiem.

Jednym z tych partnerów jest TikTok, coraz bardziej wpływowa platforma z zaawansowaną technologią i ogromną bazą użytkowników na całym świecie. Podobnie jak w przypadku wielu innych platform, z którymi współpracujemy, sukces TikToka jako jednej z największych platform społecznościowych na świecie został zbudowany w dużej mierze na muzyce tworzonej przez naszych artystów i autorów piosenek. Jej kadra kierownicza z dumą publicznie stwierdza, że ’muzyka jest sercem TikTok’, a nasza analiza potwierdza, że większość treści na TikTok zawiera muzykę, częściej niż na jakiejkolwiek innej dużej platformie społecznościowej.

Warunki naszej współpracy z TikTok są określone w umowie, która wygasa 31 stycznia 2024 r. Podczas rozmów o przedłużeniu umowy naciskaliśmy na nich w trzech kluczowych kwestiach: odpowiednim wynagrodzeniu dla naszych artystów i autorów piosenek, ochronie artystów-ludzi przed szkodliwymi skutkami sztucznej inteligencji i bezpieczeństwo użytkowników TikTok w Internecie.

Wspólnie z innymi partnerami platformy pracowaliśmy nad rozwiązaniem tych i powiązanych problemów. Na przykład nasza inicjatywa Artist-Centric ma na celu aktualizację modelu wynagrodzeń za streaming i lepsze nagradzanie artystów za wartość, jaką dostarczają platformom. W ciągu kilku miesięcy od jej powstania jesteśmy dumni, że inicjatywa ta została tak pozytywnie przyjęta i podjęta przez wielu partnerów, w tym największą platformę muzyczną na świecie. Podjęliśmy także agresywne działania, aby wykorzystać obietnicę sztucznej inteligencji, walcząc jednocześnie o ochronę praw i interesów artystów teraz i w dalekiej przyszłości. Ponadto zaangażowaliśmy szereg partnerów z naszych platform, aby starali się wprowadzić pozytywne zmiany dla ich użytkowników, a co za tym idzie, naszych artystów, zajmując się kwestiami bezpieczeństwa w Internecie. Jesteśmy uznawani za lidera branży w skupianiu się na szerszym wpływie muzyki na zdrowie i dobra kondycja.

Jeśli chodzi o kwestię wynagrodzeń artystów i autorów tekstów, TikTok zaproponował płacenie naszym artystom i autorom piosenek po stawce stanowiącej ułamek stawki płaconej przez główne platformy społecznościowe o podobnej lokalizacji. Dziś, jako dowód na to, jak mało TikTok wynagradza artystów i autorów piosenek, pomimo ogromnej i rosnącej bazy użytkowników, szybko rosnących przychodów z reklam i rosnącego uzależnienia od treści muzycznych, TikTok generuje jedynie około 1% naszych całkowitych przychodów. Ostatecznie TikTok próbuje zbudować biznes oparty na muzyce, nie płacąc godziwej wartości za muzykę.

W przypadku sztucznej inteligencji TikTok pozwala na zalanie platformy nagraniami wygenerowanymi przez sztuczną inteligencję, a także opracowuje narzędzia umożliwiające, promujące i zachęcające do tworzenia muzyki opartej na sztucznej inteligencji na samej platformie, a następnie żąda prawa umownego, które pozwoliłoby na masowe rozrzedzenie tych treści pulę tantiem dla artystów-ludzi, co jest niczym innym jak sponsorowaniem zastępowania artystów sztuczną inteligencją.

Co więcej, TikTok nie stara się uporać z ogromną ilością treści na swojej platformie, które naruszają muzykę naszych artystów i nie oferuje żadnych znaczących rozwiązań rosnącej fali problemów związanych z przyleganiem treści, nie mówiąc już o fali mowy nienawiści, bigoterii, zastraszanie i molestowanie na platformie. Jedynym dostępnym sposobem usunięcia treści naruszających prawa lub problematycznych (takich jak pornograficzne podróbki artystów) jest monumentalnie uciążliwy i nieefektywny proces, który można porównać do cyfrowego odpowiednika ‚Whack-a-Mole’.

Kiedy jednak zaproponowaliśmy, aby TikTok podjął podobne kroki, jak inni partnerzy naszej platformy, aby spróbować rozwiązać te problemy, zareagował najpierw obojętnością, a następnie zastraszeniem.

W miarę kontynuowania naszych negocjacji TikTok próbował nas zmusić, abyśmy zaakceptowali umowę o wartości mniejszej niż poprzednia, znacznie niższej niż uczciwa wartość rynkowa i nieodzwierciedlającej wykładniczego wzrostu firmy. W jaki sposób próbował nas zastraszyć? Poprzez selektywne usuwanie muzyki niektórych naszych rozwijających się artystów, przy jednoczesnym utrzymaniu na platformie naszych globalnych gwiazd, które przyciągają publiczność.

Taktyka TikToka jest oczywista: użyj swojej platformy, aby skrzywdzić bezbronnych artystów i spróbuj zastraszyć nas, abyśmy zgodzili się na złą umowę, która niedocenia muzykę i szkodzi artystom i autorom piosenek, a także ich fanom. Nigdy tego nie zrobimy.

Zawsze będziemy walczyć w imieniu naszych artystów i autorów piosenek oraz bronić twórczej i komercyjnej wartości muzyki. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie niosą ze sobą działania TikToka, i nie lekceważymy, jakie będzie to oznaczać dla naszych artystów i ich fanów, którzy niestety znajdą się wśród osób, które zostaną narażone na krótkoterminowe konsekwencje niechęci TikToka do uderzenia w cokolwiek w pobliżu rynku. ofertę cenową i w znaczący sposób wywiązać się ze swoich obowiązków jako platformy społecznościowej. Mamy jednak nadrzędny obowiązek wobec naszych artystów, abyśmy walczyli o nowe porozumienie, na mocy którego otrzymają odpowiednie wynagrodzenie za swoją pracę, na platformie szanującej ludzką kreatywność, w środowisku bezpiecznym dla wszystkich i skutecznie moderowanym. Do swoich obowiązków podchodzimy z najwyższą powagą. Zastraszanie i groźby nigdy nie spowodują, że uchylimy się od tych obowiązków"

Odpowiedź TikToka:

"To smutne i rozczarowujące, że Universal Music Group przedłożyła własną chciwość ponad interesy swoich artystów i autorów piosenek. Pomimo fałszywej narracji i retoryki Universalu faktem jest, że firma zdecydowała się odejść od potężnego wsparcia platformy z ponad miliardem użytkowników, która służy jako bezpłatne narzędzie promocji i odkrywania ich talentów. TikTok był w stanie osiągnąć umowy ‚przedstawiciele artystów’ z każdą inną wytwórnią i wydawcą. Jest oczywiste, że egoistyczne działania Universalu nie leżą w najlepszym interesie artystów, autorów piosenek i fanów"

Polonez
Jak powiedział Rysiek z Klanu- „I bardzo ku**a dobrze”. Prawdziwa muzyka obroni się sama.
90s_to_boomer
Najtis nie wie co to tiktok xD
Pikpok
90s_to_boomer nie wie co to najtis xP
petshop
Duża część ich "artystów" i zarazem największy syf, zdobywała popularność robiąc virale na tik toku. Duża część młodych zawodników z wytwórni, a nawet starsi raperzy jak Malik, celowo robią krótkie pioseneczki do promowania na tik toku, a później dzieci stamtąd przechodzą na inne platformy. Nie ma obecnie platformy na której tak łatwo można się wybić

Plain text

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>