Vienio "Profil Pokoleń Vol.1" - recenzja

recenzja
kategorie: Hip-Hop/Rap, Recenzje
dodano: 2013-05-28 17:00 przez: Maciej Sulima (komentarze: 8)

Kiedy w styczniu w sieci swoją premierę miał klip Vienia z gościnnym udziałem Jamala p.t. „Wolnym Być”, napisany z okazji 150 rocznicy obchodów wybuchu powstania styczniowego, myślałem, że to jednocześnie przedsmak tego, co reprezentant Molesty być może zaprezentuje na kolejnym „Etosie” (2013?). Przeliczyłem się, ale jednocześnie wpadłem w zachwyt po obejrzeniu zapowiedzi „Profilu Pokoleń Vol. 1”. To jest to, co Vienio, entuzjasta punk rocka i muzyki przełomu lat 80. i 90. powinien zrobić. Znaleźć wspólny pomost między utworami ówczesnego podziemia, a rapem oraz pokazać, że rzeczywistość, w której przyszło żyć za młodu m.in. Darkowi Malejonkowi, Tomkowi Lipińskiemu, czy Kodymowi jest bardzo podobna do dzisiejszych realiów. Czy ten zabieg się udał?

Na początku warto zaznaczyć, że tym razem Vienio nie odpowiada za warstwę muzyczną albumu, jak to było na „Etosie 2010”. Powierzył ją Perełowi, znanemu z wydanego w duecie z Sugharem albumu p.t. „Teoria Z Pysku”. I można jednoznacznie stwierdzić, że ze swojej roboty wywiązał się koncertowo. Począwszy od bujającego, wręcz reggae’owego bitu w otwierającym album numerze „Cząstka Mnie”, gdzie gościnnie zaśpiewał Jarex z kultowego Bakshishu, poprzez naszpikowaną dźwiękami syntezatorów „Elektroniczną Cywilizację 2013” z udziałem Kapitana Nemo na refrenie, kończąc na przywołanym już we wstępie majestatycznym numerze „Wolnym Być”. Nieszablonowe podkłady, jakie zaserwował Pereł stanowią podwaliny pod świetne (zaraz pewnie znajdą się hejty, że Vienio #brakprogresu), powtórzę świetne teksty gospodarza. Bo nie dość, że dogłębnie zapoznał się z twórczością artystów, których zaprosił do projektu i których teksty w doskonały sposób przeredagował na „szesnastki”, to jeszcze są one pełne treści, przekazu, który przez ostatnie dwie dekady nie zdezaktualizował się. „Diabły 2013” z Kodymem z legendarnej Apteki mówiące o zagrożeniach jakie niesie ze sobą kultura, nauka, wiara i religia, „Moja Krew 2013” inspirowana utworem Republiki o tym samym tytule, traktująca o szeroko pojętym człowieczeństwie, „Złota Polska Młodzież 2013” z wykrzykującym znany refren Robertem z Dezertera o tym, że „polska złota młodzież wykończy się sama (..)” gdy nie zmieni swoich życiowych przyzwyczajeń, czy też „To Co Czujesz To Co Wiesz 2013” z Tomkiem Lipińskim o relacjach międzyludzkich, to tylko kilka przykładów na dowód tego, jakie treści można odnaleźć słuchając ten krążek. Nie można zapomnieć DJ’u Technic’u, który solidnie zajął się pracą za deckami w sześciu numerach.

Odpowiedź na pytanie zawarte we wstępie może być tylko jedna. Vienio wraz z zaproszonymi gośćmi nagrał album ponadczasowy, który może nie trafi do młodszych odbiorców rapu, ale zwróci uwagę bardziej dojrzałych słuchaczy na to, że rzeczywistość PRL-u i ta, której wszyscy teraz doświadczamy i w której żyjemy, prawie niczym się nie różnią. Co więcej, ze względu na gościnnych artystów, po album mogą sięgnąć fani punk rocka, reggae, a nawet synth popu, którzy są otwarci na muzyczne kolaboracje ponad podziałami. Zasłużone 5 z małym minusem (bo troszkę brakuje do płyty roku) i wierzę, że „Profil Pokoleń Vol.1” znajdzie się na liście najlepszych albumów AD 2013.

Ares
Lizanie dupy ciąg dalszy widzę. Nie dość że Vienio od pierwszej Molesty jedzie na tym samym monotonnym flow to dodatkowo jego przeciosane czasownikami teksty wołają o pomstę do nieba. Jak przez, powiedzmy, te jakieś 10 lat można pieprzyć to samo? I jak można robić to na tym samym poziomie technicznym na jakim to się robiło właśnie 10 lat temu? To rok 2013 do kurwy a nie jebany 98 w którym, drogi autorze widocznie się zatrzymałeś. Jak tak żałośnie słaba wymęczona trueschoolowa płyta mogła dostać 5 z minusem?! Jeśli gościu ten album jest dla ciebie jednym z najlepszych albumów AD 2013 to żal mi ciebie i twojego gustu muzycznego.
rappaz
Od 1998r do 2013 minelo 15 lat a nie 10, musze ci przypomniec : )
Adamsons
No, w 98 pewnie jeszcze z jajka na jajko skakałeś geniuszu.
luka
dobrze, że mamy w internecie ludzi którzy stoją na straży technicznego poziomu hip hopu. Płyta mi się podobała ale teraz to zaraz pójdę i wyrzucę ją do kosza normalnie.
wujek
sughar to ten murzyn?
SSL
Będą na popkillerze recenzje "HAOS-u" i "I Niech Szukają Mnie Kule" ?
Ikz
bardzo dobra plyta a zasrańcom ktorzy ciagle mowia o technicznym hiphopie - wypierdalac i zmienic gatunek muzyczny. rap to rap, nie musi byc techniczny, wygladzony.
eric koston
Niech się młode siurki popisują "technicznymi fajerwerkami", vięcek ma old schoolowy styl i po co ma to zmieniać? tym bardziej że idealnie pasuje do konceptu płyty z surowymi punk-rockowymi dinozaurami. Żaden pseudo-technik nie byłby w stanie nagrać z takimi ludźmi i w takiej konfiguracji.Męczą już ci małolaci pieprzący o technicznym rapie, kurwa skąd oni się wzięli? Kiedyś takich durni nie było i było fajniej.

Plain text

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>